Marki alkoholi – szczególnie tych mocniejszych – nie mają łatwego zadania, jeśli chodzi o promocję. Zasady reklamy alkoholu podlegają pewnym ograniczeniom, dlatego nie znajdziemy spotów wódki czy whisky w telewizyjnych blokach reklamowych. Trochę łatwiej ma alkohol w social mediach. Na Facebooku czy Instagramie może szaleć i budować fajne relacje ze swoimi fanami.

Zebraliśmy kilka marek, które w 2018 r. robiły to dobrze!

Wyborowa od mistrza

W serii filmów promujących kraftową wódkę występuje aktor Maciej Zakościelny. Ambasador marki Wyborowa Od Mistrza prezentuje zalety nowej platformy społecznościowej… o nazwie Stół. „Z łatwością zalogujesz się do niego w każdym domu”. Powiązanie marki ze spotkaniami towarzyskimi i budowaniem relacji w udany sposób wykorzystuje powszechne skojarzenia i wpisuje brand w codzienność odbiorcy. W spocie ani razu nie pada słowo alkohol… a jednak od razu wiadomo, o co chodzi.

Link do strony kampanii

Winter is here

Idealnym wyczuciem w dziedzinie real-time marketingu wykazał się Johnnie Walker. Specjalnie dla fanów popularnego serialu „Gra o Tron”, we współpracy z HBO wypuścił limitowaną serię blendu o nazwie White Walker. Po zmrożeniu alkoholu, na butelce ukazuje się napis Winter is here – nawiązujący do hasła przewodniego serialu „Winter is coming” i postaci nieumarłych Innych, zamieszkujących serialowe uniwersum. Więcej o akcji TU.

Kropla prawdy

W 2018r. pojawiła się kolejna odsłona miniserialu „Kropla Prawdy”, stworzonego dla marki Ballantine’s. Podtytuł drugiej serii to „Angel’s Share” Krótkie odcinki przekazują wiedzę o fascynującym świecie whisky. Do produkcji zaangażowano polskich aktorów, znanych nie tylko z telewizji, ale i z ról teatralnych. Cały serial utrzymany jest w klimacie kina noir. Zagadki, zbrodnie, niepokojąca atmosfera i podana w przystępny sposób wiedza o produkcie zapewniły tej opowieści bardzo dobry odbiór ze strony widzów… i skuteczność, jeśli chodzi o promocję marki Ballantine’s.

Wszystkie odcinki serialu można obejrzeć na portalu YouTube.

Kropla Prawdy - Angel’s Share

Love over hate

W ramach kampanii społecznej walczącej z hejtem, Absolut wsparł oczyszczenie wybranych miejsc w przestrzeni miejskiej z negatywnych haseł. Farba, którą usunięto z murów i ścian, posłużyła warszawskiemu artyście Pawłowi Swanskiemu do stworzenia murala w samym centrum stolicy. Ambasadorką kampanii jest aktorka Katarzyna Warnke. W ramach promocji pojawiła się ona na jednej z imprez w sukni odsłaniającej wypisane na skórze obelgi, które sama usłyszała lub przeczytała na swój temat. Kropką nad i w kampanii stała się butelka special edition, na której widnieje słowo „miłość” w kilkudziesięciu różnych językach. Więcej o akcji >> 

Warto też przytoczyć globalne działania Absoluta, czyli video pod hasłem „Vodka with nothing to hide”. Grupa pracowników szwedzkiej marki rozebrała się do naga i wzięła udział w nagraniu krok po kroku opisującym proces powstawania trunku. To zabawny, przyciągający uwagę, metaforyczny sposób podkreślenia cech produktu. Jak wszyscy wiemy, wódka musi być czysta, a alkohol niechrzczony. Strona kampanii >>

Refresh Awards

Skoro jesteśmy przy ubraniach, przyjrzyjmy się bardzo kobiecej marce wina Carlo Rossi. Marka intensywnie promuje owocową serię Refresh, pozycjonując się jako modny, stylowy dodatek do spotkań w kobiecym gronie. Działania w social mediach są częścią kampanii 360°. Fanpage nosi nazwę klubu, co przywodzi na myśl elitarne miejsce spotkań. Oprócz tego w zeszłym roku firma zorganizowała konkurs dla projektantów mody – Carlo Rossi Refresh Awards, a w tym jest sponsorem największej w Polsce imprezy modowej Flesz Fashion Night. Kolejny raz alkohol = impreza, świętowanie, specjalne okazje. Takie podejście ma wpływ na sprzedaż, której wyniki od kilku lat są imponujące.

Czarna Polana

W 2018r. prawdziwym hitem w social mediach stała się animacja „Czarna Polana”, wykreowana dla marki Żubrówka Czarna. Do współpracy zaproszono wybitnych polskich artystów: za reżyserię odpowiadał Tomek Bagiński, muzyką zajęli się Atanas Valkov i Kayah, a choreografię specjalnie na potrzeby filmu ułożyła Katarzyna Kizior. Gotowy spot w udany sposób wykorzystuje storytelling, prezentując zalety produktu w nieszablonowy, metaforyczny sposób. Nic dziwnego, że akcja spotkała się z pozytywnym odbiorem zarówno ze strony mediów, jak i konsumentów. Zgrabnie zagrano tu motywami zaczerpniętymi ze słowiańszczyzny, podanymi w formie nowoczesnej, idealnej dla współczesnego odbiorcy. Kreacja podkreśla naturalne pochodzenie produktu, jednak nie zapomina o fakcie, że alkohol wymyślił człowiek.

Film i strona kampanii >>

Przy tak kontrowersyjnych i obudowanych ograniczeniami produktach, do jakich należy alkohol, działania promocyjne muszą wykorzystywać nieszablonowe podejście do tematu. Tylko taki przekaz ma szansę dotrzeć do odbiorców, zwiększając tym samym świadomość marki i wpływając na ich decyzje zakupowe.

A w końcu o to nam chodzi – żeby sprzedawać. That’s the spirit!