Postanowiliśmy przyjrzeć się bliżej temu powiedzeniu. Czy logo faktycznie jest niezbędnym elementem firmy? W jakim celu się je projektuje? Czym ono tak naprawdę jest i jakie korzyści może przynieść firmie? Odpowiedzi na te pytania połączyliśmy z krótkim opisem samego procesu powstawania i projektowania logo. Zaczynamy!

Każdego dnia, często zupełnie nieświadomie, mamy kontakt z nazwami marek, piktogramami i opakowaniami. W momencie pisania artykułu, w zasięgu mojego wzroku znajduje się dwanaście różnych logo!

Kto zapoczątkował oznaczenie produktów i w jakim celu?

Historia znakowania produktów sięga już starożytności, kiedy to na produktach wytwarzanych przez rzemieślników pojawiały się nazwy, które miał na celu identyfikację producenta. Dokładnie na tej samej zasadzie dzieje się to dziś. Podstawowym zadaniem logo jest odróżnienie produktu naszej firmy od konkurencji. Ale na tym nie koniec. W miarę upływu czasu i rozwoju przemysłu, logo zyskało nowe funkcje, a osoby odpowiedzialne za jego stworzenie stanęły przed nie lada wyzwaniem, czyli ułatwieniem klientowi poruszania się w gąszczu różnych produktów i usług.

Jakie zatem, poza funkcją podstawową, logo ma znaczenie dla naszej marki i co ze sobą niesie?

Logo jest bardzo ważnym elementem w procesie budowania tożsamości marki. Wspiera jej wiarygodność i rozpoznawalność. Tak, jak marka jest punktem referencyjnym dla danego produktu w naszym umyśle, tak logo jest skrótem myślowym w postaci zestawu znaczeń i symboli. Umieszczając logo na swoim produkcie pokazujemy klientowi, kto się z nim komunikuje. Taki zabieg wzmacnia relację z odbiorcami i jest istotnym elementem budującym relację marki z klientem.

Wiemy już, jak ważną rolę odgrywa logo na linii firma-konsument.

A o czym ważnym należy pamiętać w procesie jego powstawania?

  • Przekaz

Co chcemy zakomunikować, jak firma ma być odbierana przez klientów. 

  • Historia i wartości 

Często w procesie projektowania logo sięga się do korzeni firmy i czerpie z jej tradycji. W ten sposób podkreślamy jej korzenie i główny core działalności.

  • Świadomość kulturowa

Ciekawy aspekt, o którym należy pamiętać przy projektowaniu logotypu, a później także w komunikacji reklamowej. 

To, co w Polsce może być odebrane za powszechne i zrozumiałe, na drugim końcu świata może spotkać się z dużym niezadowoleniem. 

  • Prostota

Logo przede wszystkim ma zapadać w pamięć. Dlatego projektując, stawia się przeważnie na zrozumiałą symbolikę i minimalizm. Mówi się też, że dobre logo to takie, które dobrze będzie się prezentowało na różnych nośnikach. 

Praca nad stworzeniem logo rozpoczyna się oczywiście od rozmowy i analizy. 

Gromadzimy info wstępne

  • kim jest firma, adres, strona 

Informacje szczegółowe

  • co firma sprzedaje, komu, ile to kosztuje
  • badanie terenowe, co klienci wiedza o firmie, pytanie o znaczenie poszczególnych słów, jak są odbierane

Tworzymy szkice

  • przeważnie odręczne
  • często też formułuje się mapy myśli, aby zbadać różne kierunki prac nad projektem graficznym

Co jeszcze jest ważne w procesie tworzenia i interpretacji logo?

Okazuje się, że od psychologii do marketingu już niedaleko, a kolory mówią same za siebie:

BIAŁY – kolor czystości, pokoju i niewinności. Może też kojarzyć się z dobrem i spokojem,a ponadto budzi zaufanie. Dobrze komponuje się z pozostałymi kolorami. Często stosuje się typografię w tym kolorze w zestawieniu z innymi barwami elementów logo. Biały jest często używany w identyfikacji gabinetów lekarskich, dentystycznych, czy w reklamach środków czystości.

ŻÓŁTY – kolor z jednej emanuje radością, optymizmem. Z drugiej, często używany jako kolor ostrzegawczy. Psychologia kolorów mówi, że powiązany jest z intelektem i jasnością myślenia. W reklamie najczęściej kolor żółty związany jest z usługami turystycznymi i zabawą, czasem z produktami dla dzieci.  

POMARAŃCZOWY – łączy fizyczność i emocje. Często używa się go do wyróżnienia z tłumu (np. pracownicy na hali mają pomarańczowe kamizelki). Sprzyja dziedzinom kreatywnym. W projektowaniu logo stosowany najczęściej u firm, które kładą nacisk na aktywność, dynamikę, pęd, działanie, rozrywkę. Pomarańczowy kojarzy się też ze zmianą i często jeż używany przez marki chcące manifestować swoją odmienność.

CZERWONY – najbardziej energetyczny kolor. Przyciąga uwagę, jest żywiołowy. Służy do prezentacji odwagi. Najbardziej pobudza organizm i sprawia, że chcemy działać natychmiast. W projektowaniu logo i grafiki firmowej wszystko czerwone wychodzi na wierzch, będzie bardzo zauważalne i będzie zmuszało do podjęcia szybkiej decyzji. Używamy go zazwyczaj jako dodatek do np. napisów: okazja, sale, wyprzedaż, promocja! W logotypach stosuje się go tam, gdzie firma jest związana z dodawaniem energii, pobudzaniem.

ZIELONY – kolor najczęściej kojarzony z naturą i zdrowiem. Daje też poczucie spokoju i wyciszenia. Kolor zielony kojarzy się z bezpieczeństwem, z łatwością i harmonią. Jest też kolorem wzrostu. Jasny odcień zielonego odbierany jest jako bardziej pozytywny i żywiołowy. Ciemna zieleń odbierana jest nieco poważniej. Projektując logo i wizerunek firmy najczęściej używamy zieleni dla firm z branży spożywczej, ekologicznej i dla tych, którzy chcą być kojarzeni z dobrym, bezpiecznym wyborem. 

NIEBIESKI – symbolizuje wiarygodność i dojrzałość. Kojarzy się z wolnością i przestrzenią. Uważa się, że kolor niebieski uspokaja, ale też gasi pragnienie i apetyt. Dlatego nie powinien być używany jako główny kolor produktów spożywczych. Odnosząc się znów do znaków, jest to kolor typowo informacyjny. W zależności od odcienia może mieć inny wydźwięk. Ciemna odmiana niebieskiego, czyli granat jest kolorem stabilizacji, mądrości, elegancji, ale też kosmosu kojarzonego z nowymi możliwościami i przyszłością. 

Mam nadzieję, że tak jak my uważasz, że dobra komunikacja wizualna (w tym logo!) jest niezbędna do budowania świadomej i rozpoznawalnej marki.

A jeśli czujesz, że Twoja firma potrzebuje wizualnego wsparcia, chętnie pomożemy!

[contact-form-7 404 "Not Found"]