Każde medium społecznościowe jest inne i rządzi się swoimi prawami. Dzięki tej różnorodności, każdy użytkownik może znaleźć takie miejsce, które najlepiej odpowiada jego potrzebom. W poniższym wpisie skupię się na formatach postów publikowanych na Facebooku. Content na FB można zasadniczo podzielić na organiczny oraz na działania płatne (reklamy, posty sponsorowane). Odpowiem także na pytanie, jak najlepiej wykorzystać dany format  oraz jakie są aktualnie rekomendowane wymiary grafik w social mediach. Taki poradnik z pewnością przyda się social media ninja, pracownikowi działu marketingu lub każdemu, kto po prostu chciałby wykorzystać możliwości Facebooka w najbardziej optymalny i efektywny sposób.

Tutaj pobierzecie zestawienie aktualnych wymiarów grafik na Facebooku.

Dlaczego tak ważne jest dopasowanie grafiki do aktualnych wytycznych? 

Przy planowaniu działań w mediach społecznościowych warto skupić się na tym, aby to co przygotowaliśmy było przyjazne dla użytkownika i estetyczne, a co za tym idzie, efektywne. W sieci mamy dosłownie kilka sekund, aby zainteresować przekazem i skupić uwagę na swojej marce.W działaniach organicznych mamy bardziej ograniczone możliwości, niż w przypadku działań płatnych.Szkoda stracić tę szansę przez grafikę niedopasowaną  do miejsca wyświetlania, prawda? 

 

W niektórych przypadkach możecie pozostawić Facebookowi kadrowanie czy dopasowanie grafiki do miejsca wyświetlania, ale musicie liczyć się z tym, że może to zrobić z uszczerbkiem na jakości lub, że FB utnie istotne dla nas informacje. Dlatego tak ważne jest, aby grafiki dostosować do aktualnych wymiarów i sposobów wyświetlania zarówno na desktop, jak i na  mobile. Dobrze jest przygotować taką grafikę, która ma dobry stosunek jakości do wagi pliku. (zazwyczaj do 100KB). Aby zachować wysoką jakość, najlepiej jest zapisywać pliki w formacie .png

Zdjęcie profilowe 

To najczęściej widoczne zdjęcie na Facebooku. Wyświetla się przy każdym poście, reklamie i komentarzu opublikowanym przez fanpage, dlatego warto zadbać, aby było czytelne, a także wpadające w oko.  Zdjęcie profilowe wyświetla się w okrągłym formacie, ale wgrywamy je w kwadracie, więc trzeba pamiętać o przeskalowaniu. W komunikacji marketingowej marek często wykorzystywane jest logo, ale nie jest to jedyne słuszne rozwiązanie. Może to być Wasz produkt bądź najbardziej charakterystyczny element. Wymiar to 320×320 px (minimum). 

 

 

Zdjęcie w tle czyli cover photo 

Tło naszego profilu prywatnego, albo fanpage’a firmowego , czyli pierwsza kreacja, która wyświetla się po wejściu na Facebookową stronę. Co oznacza, że to idealne i przede wszystkim darmowe miejsce na prezentację zespołu, aktualnej oferty, informację o nadchodzących wydarzeniach, bądź kilka najważniejszych faktów o marce. 

Poza grafikami statycznymi można zaimplementować  animację, pokaz slajdów lub wideo (od 20 – 90 sekund). Wideo wyświetla się domyślnie bez dźwięku, ale dobrze jest docelowo wgrywać pliki z dźwiękiem, ponieważ zaciekawiony użytkownik może zechcieć zapoznać się bliżej z naszym contentem.

 

Jestem fanką korzystania w kreatywny sposób z tego, co Facebook nam oferuje! Bawcie się tym! 🙂 A może “ukryta” zagadka lub kod rabatowy po kliknięciu (w formie dźwięku)? Warto zastanowić się, co przyniesie najwięcej korzyści. 

  • Trwa promocja wydarzenia – napiszcie jak, kiedy, gdzie zakupić bilet wstępu. 
  • Okres sprzedaży ebooka? Wrzućcie informacje o tym jaki to materiał, od kiedy dostępny i za ile. 
  • Macie cykl konsultacji, w celu zaprezentowania zespołu ? Pokażcie ich zdjęcia  ich wizerunek z podpisem!  (oczywiście po wcześniejszym wyrażeniu na to zgody!). 
  • Organizujesz konkurs? Napisz jaki i gdzie użytkownik znajdzie szczegóły!

 

Przy planowaniu rozmieszczenia elementów koniecznie trzeba pamiętać o uwzględnieniu różnych urządzeń, na których będzie to wyświetlane. Nie zapominajcie o wersji mobilnej, gdzie aktualnie ucinane są boczne krawędzie kreacji. Jeśli decydujemy się na wideo, warto eksperymentować z jak największą rozdzielczością. Im więcej, tym lepiej. Na smartfonach w formacie 820 x 460 px, a na komputerach 820 x 312 px. 

 

UWAGA: Zdjęcia profilowego oraz cover photo nie możemy promować. 

 

 

Tło wydarzenia

Organizujesz wydarzenie na Facebooku? Koniecznie przygotuj ciekawą grafikę! To ona zagra główne skrzypce w zasięgu organicznym. Obecnie Facebook wyświetla sieci znajomych informację, jeśli użytkownik zaznaczy zainteresowanie wydarzeniem. Warto to wykorzystać, czyli zadbać o to, aby grafika była interesująca i  połączyć ją z ciekawą nazwą wydarzenia. Najbardziej charakterystyczny element umieść w centrum, ponieważ to on pojawia się na podglądzie w spisie wydarzeń. Wymiar to 1200 x 628 px. 

 

 

Tło w grupie na Facebooku 

To, że grupy stanowią ciekawe rozwiązanie  przy budowaniu zaangażowanej społeczności marki na Facebooku, to temat na inny artykuł (chcielibyście go przeczytać? Koniecznie dajcie znać w komentarzu! I zapiszcie się na nasz newsletter, jeśli jeszcze Was tam nie ma ;)). Zdjęcie w tle w grupie to także grafika, która odgrywa dużą rolę. Warto zadbać, aby była ciekawa, wzbudzała zaufanie i od razu pokazywała, jaka jest tematyka grupy. Tu powinien znaleźć się jasny i spójny z marką przekaz. 

  • Jeśli wiecie, że np. grupa będzie promowana po jakimś wydarzeniu, to zmieńcie na ten czas grafikę i przywitajcie nowych członków. 
  • Jeśli planujecie publikować content na dany temat w jakimś tygodniu – przygotujcie grafikę pod tym kątem.

To także darmowe miejsce reklamowe, które możecie regularnie dostosowywać. Rozmiar powinien wynosić 1640 x 856 pikseli, na desktop wysokość to 664 piksele.

 

Grupa przypisana do fanpage’a widnieje na liście “Grupy zarządzane przez tę stronę”. Pojawia się wtedy “zaciągnięty” fragment zdjęcia w tle grupy w formie koła, dlatego należy to uwzględnić przy projektowaniu kreacji. 

 

 

Okładka notatki  

Jeśli chcecie opublikować dłuższy artykuł, ale nie macie bloga, a standardowy post na Facebooku jest niewystarczający, skorzystajcie z opcji notatki. Warto zastanowić się nad takim rozwiązaniem także wtedy, kiedy macie dłuższy przekaz i zależy Wam na zaangażowaniu odbiorców. W notatkach mamy możliwość opublikowania obszernego materiału, podobnego do tych na blogu. Notatki często wykorzystywane są na umieszczanie regulaminów konkursu. Może to także ciekawy pomysł, aby wrzucić początek tekstu na FB, a do kontynuacji zaprosić na bloga? Treść można uzupełnić o materiały graficzne, a sam tekst sformatować oraz linkować! 

Na samej górze tego formatu znajdziecie specjalne miejsce na grafikę, które także warto wykorzystać w ciekawy sposób. W końcu to właśnie ta grafika wyświetli się po opublikowaniu na tablicy fanpage’. Uwaga! Aktualnie postów z notatkami nie można promować, ale istnieje sposób na to, jak można to obejść 🙂 Wymiary grafiki to 1200 x 444 px. 

Facebook stories

Bardzo popularny format,który dzięki swojej interaktywności i dynamice, ma spore możliwości angażowania odbiorców.. Najistotniejsze (bardziej niż wymiary) są proporcje, czyli 16:9. Rekomendowana rozdzielczość to 900×1600 px.

 

 

POSTY 

Kwadratowy

Ostatnio najczęściej rekomendowany format, który poprawnie wyświetla się na każdym urządzeniu. Rekomendowany wymiar to: 1200 x 1200 px. 

Pionowy 

Format szczególnie przyjazny mobile, ponieważ przy przewijaniu feeda zajmuje większą przestrzeń, a co za tym idzie, macie większą szansę na przykucie uwagi odbiorcy. Sugerowane proporcje przy projektowaniu to 4:5, 1080 x 1350 px. 

Poziomy 

Coraz rzadziej wykorzystywany, ale wciąż posiadający swoich zwolenników, zwłaszcza wśród użytkowników YouTube czy w ogóle twórców treści video. Rekomendowany wymiar: 1200 x 900 px.

 

 

Wideo/Animacja/Pokaz slajdów 

Poza formatami statycznymi warto wykorzystać też nieco bardziej angażujące treści animowane lub wideo. Dzięki temu do swoich możliwości reklamowych dodajemy opcje targetowania reklam na osoby, które oglądały fragment kreacji. 

 

REKLAMY

Oczywiście poza promowaniem opublikowanych wcześniej postów, możemy przy reklamach za pomocą Managera Reklam wykorzystywać grafiki w pionie, kwadracie bądź poziomie. Jeśli chcecie użyć danego formatu w kreacjach sponsorowanych, pamiętajcie, żeby tekst obejmował max. 20% powierzchni grafiki, ponieważ inaczej facebook może wyświetlać ją mniejszej ilości osób. 

Tutaj można sprawdzić, czy grafika ma odpowiednie proporcje: https://pl-pl.facebook.com/ads/tools/text_overlay

Kolekcja 

To format dedykowany urządzeniom mobilnym, który świetnie sprawdza się zwłaszcza w branży turystycznej i e-commerce. W przewodniku Facebooka przeczytać można, że „to format reklamy ułatwiający odkrywanie, przeglądanie i kupowanie produktów i usług na urządzeniu mobilnym, wykorzystujący efektowne wizualnie środki wyrazu”. Możesz stworzyć ją sam od zera lub skorzystać z proponowanych przez Facebooka szablonów (na przykład Sklep, Lookbook, Pozyskanie Klienta). Kolekcja może składać się ze zdjęć, filmów, pokazu slajdów i karuzeli. W pojedynczej sekcji możesz wykorzystać maksymalnie 10 zdjęć, najlepiej o szerokości 1080 pikseli. W aktualnościach natomiast obraz zostanie automatycznie przycięty (lub rozciągnięty) do rozmiaru 1200 x 628 pikseli.

Polubienia strony 

Grafika reklamowa z celem na polubienia strony – format to kwadrat 1080 x 1080 px. 

Pokaz slajdów 

Animacja, która składa się z max. 10 zdjęć. Facebook rekomenduje proporcje 16:9, ale mogą to także być kwadraty lub zdjęcia pionowe. 

Kanwa

Materiał błyskawiczny na Facebooku, który po rozwinięciu może łączyć kilka kreacji – materiały statyczne, czy wideo. Wypełniają cały ekran urządzenia mobilnego, a dzięki temu efektywnie skupiają całą uwagę użytkownika. 

Karuzela (reklama wieloproduktowa) 

Rekomendowany format grafik użytych w karuzeli to kwadrat 1080 x 1080 px. Ten format świetnie sprawdza się gdy chcemy zaproponować kilka różnych produktów lub usług. Przy projektowaniu zwróćcie uwagę, aby wizualnie do siebie pasowały. Ciekawym rozwiązaniem jest połączenie jednego kafelka z drugim. 

Grafika do linku – Linkpost (miniatura linku) 

Przy grafikach, które będą zaciągane ze strony przez Facebooka po wklejeniu linku, warto wykorzystać format 1200 x 628 px. 

 

Na koniec jeszcze mała wskazówka dla początkujących. Zapoznanie się z powyższym materiałem to tylko połowa sukcesu. Najlepiej zapamiętuje i uczy się w praktyce, dlatego dwie rzeczy, które proponuje wykonać od razu:

  1. Stwórz sobie w przeglądarce specjalną zakładkę z materiałami, które warto zapisać, aby w razie potrzeby móc szybko do nich wrócić. Dodaj tam ten artykuł,oraz inne, które okażą się przydatne w codziennej pracy. 
  2. Jeśli pracujesz w dziale marketingu i masz za zadanie zaplanować akcję promocyjną, zlecić grafiki do social media albo zaplanować akcję promocyjną i zastanawiasz się, z jakich funkcjonalności skorzystać, przejdź jeszcze raz przez wszystkie punkty. Rozpisz pomysły pod tę konkretną akcję, którą masz za zadanie rozpracować. 

Pamiętaj też, że Facebook to dynamiczne środowisko, dlatego zawsze warto zerknąć na oficjalną stronę portalu i samodzielnie sprawdzić aktualne wymiary grafik. 

[contact-form-7 404 "Not Found"]