Kiedy brief zmienia się w debrief? Czym różni się logo od logotypu? Podobnie jak w przypadku międzynarodowych korporacji, branża reklamowo-marketingowa również wyróżnia się specyficzną terminologią, bez której ciężko poruszać się po meandrach świata reklamy.
W poniższym wpisie zebraliśmy najbardziej podstawowe i przez to popularne pojęcia, jakie stosuje się w środowisku marketingowym. Znajomość terminologii z pewnością ułatwi proces adaptacji nowym pracownikom, klientom pozwoli lepiej zrozumieć specyfikę pracy agencji reklamowych, a Tobie być może pozwoli wreszcie wytłumaczyć znajomym spoza branży – czym ty się tak naprawdę w tej reklamie zajmujesz?
Kolejność alfabetyczna:
Backend – obszar pracy programisty w systemie CMS. Zawiera w sobie m.in zaplecze serwerowe, mechanikę działania itp. – wszystko to, co sprawia, że dana strona czy aplikacja funkcjonują. Użytkownik nie widzi bezpośrednich zmian dokonywanych w backendzie.
Brief – podstawowy dokument w pracy agencji reklamowych. Zawiera wstępne informacje nt. marki i produktu, jej potrzeb i oczekiwań. Przygotowywany przez klienta przed procesem ofertowania, wysyłany agencjom w celu sprawdzenia możliwości współpracy. Brief ogólny nazywany też briefem klienckim poprzedza tzw. brief kreatywny.
Brief kreatywny – wewnętrzny dokument agencyjny, powstały na podstawie briefu klienckiego, najczęściej przetwarzany przez dział strategii. Zwykle zawiera syntezę potrzeb i oczekiwań klienta, wstępny research, źródła ewentualnych inspiracji. Tworzenie briefu kreatywnego to zwykle wstępny etap prac nad projektem. Czasami, jeśli brief od klienta nie wyczerpuje informacji o projekcie, następuje także debrief.
CI – skrót od corporate identity, inaczej brand book, instrukcja obsługi brandu, mityczna książeczka, o której wszyscy słyszeli, ale prawie nikt jej nie widział. Ci nieliczni szczęśliwcy mogą w spokoju ducha projektować grafiki, gdyż wiedzą, że są one w zgodzie z identyfikacją wizualną marki.
Claim – slogan, hasło reklamowe. Esencja każdej dużej kampanii reklamowej, największe wyzwanie dla copywritera. Ponoć najlepsze hasła to te, które przeszły do języka potocznego.
“Brawo Ty” sieci Plus GSM, “Prawie robi wielką różnicę” Żywca, czy nawet znane z poprzedniej epoki “Nokia. Connecting People” to przykłady, które zna dziś chyba każdy.
CTA – call to action – takie “weź coś zrób”. Część copy, wezwanie do podjęcia określonej akcji. Najczęściej w formie czasownika w trybie rozkazującym, np. KUP TERAZ. Wykorzystywane zwłaszcza w kampaniach digital na różnego rodzaju nośnikach interaktywnych jak np. banery reklamowe.
Debrief – proces zadawania pytań klientowi mający na celu potwierdzenie słuszności założeń i weryfikację pierwszych pomysłów. Pytania od zespołu pracującego nad ofertą.
Disclaimer – nazywany także legalem lub przypisem. W reklamach produktów farmaceutycznych to słynne zdanie pojawiające się niekiedy na końcu pewnego typu reklam: “przed użyciem zapoznaj się z lekarzem lub farmaceutą”. W przypadku innych nośników może być to też informacja zapisana drobnym drukiem.
Estymacja – wstępne oszacowanie kosztu kampanii, reklamy lub pracy. Zakładany koszt, który nie jest wiążący i może ulec zmianie, w przeciwieństwie do ‘wyceny’.
Frontend – obszar pracy programistycznej, wszystko to, co z perspektywy usera widać bezpośrednio na stronie lub w aplikacji (HTML, CSS, itd).
Logo – podstawa brandingu każdej marki. Unikalny znak graficzno-typograficzny, złożony z sygnetu (symbolu) oraz logotypu (tekstu). Przy okazji warto tutaj wyjaśnić jedną kwestię, o którą od lat toczą się spory: słowo ‘logo’ w języku polskim nie odmieniamy. Po prostu logo.
Logotyp – typograficzna część logo, czyli nazwa napisana jakimś fontem. Czasem występuje samodzielnie, bez sygnetu.
KV – Key Visual, dosłownie: kluczowa wizualizacja. Przewodni motyw graficzny kampanii lub reklamy. KV sam w sobie może być reklamą, ale może być również bazą do stworzenia plakatów, banerów itd. Określa wizualny kierunek komunikacji marki w danej kampanii czy kreacji reklamowej.
Mediaplan (MP) – szczegółowy plan pokazujący wykorzystanie danych mediów w kampanii, wraz z budżetami na nie. To również harmonogram zawierający terminy emisji określonych reklam, np. spotu w TV. Zawiera ceny działań reklamowych na podstawie analizy zasięgu i częstotliwości, a także opis poszczególnych formatów reklamowych i ich specyfikację.
Mockup – zwany też mokapem, czy makietą – wizualne przedstawienie poszczególnych elementów w projekcie, np. mockup strony internetowej to inaczej projekt graficzny pokazujący, gdzie będą się znajdować poszczególne elementy strony i jak będą wyglądać.
Oferta – najczęściej o ofercie mówimy w kontekście prezentacji przygotowywanej dla klienta, ale może być to także bezpośrednie spotkanie z kontrahentem. Ofertą może być również sama wycena projektu lub estymacja potencjalnych kosztów.
Ofertowanie – czyli proces, w którym agencja pracuje nad przygotowaniem oferty kampanii lub kreacji reklamowych dla klienta. Zwykle poprzedzona analizą potrzeb i oczekiwań klienta. Ofertowanie to również praca nad briefem. W skrócie jest to wszystko, co agencja może zaoferować klientowi w ramach współpracy.
Packshot – zdjęcie produktu wykorzystywane do tworzenia kreacji graficznych. Jeśli produkt nie istnieje jeszcze ‘realnie’, to często korzysta się z zaprojektowanych graficznie wizualizacji.
POS – Point of Sales, czyli dosłownie “miejsce sprzedaży”. Materiały i nośniki reklamowe typu BTL (below the line), wspierające sprzedaż, np. broszury, ulotki, naklejki, wobblery (zawieszki) czy standy reklamowe (papierowe i reklamowe stojące nośniki).
Preheader – tekstowy fragment mailingu, w niektórych klientach pocztowych pojawia się jako ‘zajawka tekstu’, zaraz po tytule wiadomości.
Preroll – popularny format reklamy w Internecie, forma krótkiego video, które pojawia się przed właściwym materiałem. Zwykle trwa 15 lub 30 sekund.
Prevka – pieszczotliwe agencyjne zdrobnienie od angielskiego słowa „preview”, czyli plik, który jest podglądem materiału, niegotowym jeszcze do emisji np. prevka ulotki bez przygotowania do druku.
Przetarg – szczególny rodzaj współpracy na linii klient-agencja reklamowa. Z przetargiem mamy do czynienia wtedy, gdy klient wysyła brief na realizację kampanii do więcej, niż jednej agencji. Przygotowuje się wówczas ofertę przetargową w formie pomysłów i koncepcji, ale wynagrodzenie otrzymuje tylko agencja, której pomysły spodobały się najbardziej. Z tego względu uczestnictwo w przetargach jest trudne i wiąże się ze sporym ryzykiem oraz kosztami.
Sierota / wdowa – zazwyczaj spójnik, łącznik lub krótkie słowo, które zostało na końcu linijki tekstu. Ze względów estetycznych i dla lepszej czytelności tekstu, zalecane jest unikanie sierot i wdów.
Statyk – potoczne branżowe określenie na grafikę w statycznej (nieruchomej formie). Statykiem może być KV, reklama w prasie, ale również grafika do postu social media. Przeciwieństwem jest format ruchomy, interaktywny, np. gify lub animacje HTML.
Storyboard – w skrócie STB, szkicowe przedstawienie poszczególnych scen animacji lub spotu video, czasami również z opisem poszczególnych kadrów czy scen. Stosowane, aby w bardziej wizualny sposób móc zaprezentować klientowi pomysł.
Teaser – inaczej zwiastun, zajawka. Specyficzny rodzaj kampanii reklamowej, w której marka ‘nie odkrywa od razu wszystkich kart’. Zadaniem teaseru jest wywołanie zainteresowania, szumu wokół produktu lub marki. Dobrym przykładem kampanii teaserowej może być case study wprowadzenia marki Heyah na polski rynek, któremu towarzyszyły tajemnicze czerwone “łapy” pojawiające się niespodziewanie w wielu miastach oraz w reklamach w TV.
Wycena – Pełne i wiążące oszacowanie kosztów działań reklamowych, kosztu zakupu koncepcji kreatywnej, często ten termin odnosi się do zsumowanego kosztu stworzenia i realizacji kampanii reklamowej.
To jeszcze nie koniec! Zamierzamy regularnie rozwijać ten słowniczek, więc jeśli zdarza Ci się szukać znaczenia pojęć z branży reklamowej, koniecznie zapisz adres tego wpisu.
[contact-form-7 404 "Not Found"]