Zgłaszanie uwag przez klienta to nieuchronny etap większości projektów. I, nie ma co ukrywać, niezbyt lubiany – wszystkim przecież zależy, by podczas produkcji poprawek było jak najmniej. Jednym z rozwiązań, które mogą w tym pomóc, jest przygotowanie mastera.  

Czym jest master?

Master jest finalną wersją reklamy graficznej (statycznej lub animowanej), filmu lub spotu radiowego. To oryginalny i pierwotny wariant projektu w możliwie najlepszej jakości technicznej. Na bazie mastera przygotowujemy kolejne materiały w projekcie.

Dlaczego warto?

Jeśli zaplanujemy przygotowanie mastera na starcie projektu, unikniemy wielu poprawek w trakcie jego realizacji. A te są częste nawet w przypadku wieloletniego doświadczenia wykonawców i dokładnego debriefingu.

Po stworzeniu mastera przez grafików wysyłamy go do akceptacji klientowi. Wszelkie zmiany są wtedy wprowadzane właśnie na nim. Jeśli otrzymamy akcept, możemy zlecić dalsze prace nad całą linią (reformaty) bez obaw o ogólne uwagi do wszystkich przygotowywanych materiałów.

Czy to oznacza, że klient nie będzie miał do naszej pracy żadnych zastrzeżeń? Niekoniecznie. Natomiast będą one dotyczyły co najwyżej specyfiki konkretnego materiału.

Takie rozwiązanie ma wiele zalet. Najważniejszą jest możliwość podzielenia pracy nad reformatami pomiędzy kilku wykonawców. Wszystko dzięki stworzeniu wzoru, w oparciu o który mogą pracować. Wygoda i oszczędność czasu w jednym! 😉

Od mastera do linii masterowej

Często zdarza się tak, że klient zleca więcej niż jedną linię kreatywną, np. gdy chce pokazać kilka produktów. W takim przypadku, gdy wiemy o tym podczas wyceny, oprócz kreacji masterowej możemy także wyznaczyć linię masterową.

Oznacza to tyle, że po akceptacji kreacji masterowej przez klienta zlecamy najpierw przygotowanie reszty reformatów w ramach danej linii. Dalsza procedura jest podobna jak w przypadku mastera. Przygotowane materiały wysyłamy klientowi i – jeżeli otrzymamy akcept – rozpoczynamy prace nad kolejnymi liniami.

Wykonawcy dokonują wtedy modyfikacji na linii masterowej. To kolejny zabieg, który pomoże w usprawnieniu prac. Zdecydowanym plusem jest w tym przypadku uniknięcie ponownego wyważania drzwi w postaci przygotowania kreacji od początku (ustawienie elementów, dobór wielkości czy koloru poszczególnych elementów).

Dodatkowo mamy pewność, że linie w kampanii będą ze sobą spójne – odbiorca nie będzie miał zatem problemu z odczytaniem, że różne materiały dotyczą tej samej akcji.

Jak wycenić master?

Master wyceniamy drożej od pozostałych formatów, ponieważ pochłania największą ilość prac (czasu i kreatywności). To on znajduje się na pierwszej linii frontu, jeśli chodzi o uwagi klienta.

Osoba zlecająca pracę nad daną kampanią może mieć czasem wątpliwości co do przygotowania mastera i jego ceny. I to właśnie po naszej stronie leży rzeczowe wyjaśnienie, że mimo wszystko jest to rozwiązanie korzystne dla obu stron.

Przygotowanie mastera oznacza dla klienta oszczędność pieniędzy – przede wszystkim ze względu na ograniczenie liczby poprawek podczas kolejnych etapów prac, w tym również tych dodatkowo płatnych.

Kiedy nie robimy mastera?

Czasami zdarza się, że klient sam podsyła wersję masterową przygotowaną przez swój dział kreatywny bądź inna agencję. Oznacza to, że wie czego chce, a my skupiamy się na szybkim odwzorowaniu kreacji pierwotnej na pozostałych zaplanowanych formatach. W takiej sytuacji w planie pracy nie zakładamy prac nad masterem

Sytuacja wygląda inaczej, gdy otrzymamy statyczną wersję mastera, a mediaplan zakłada przygotowanie animacji HTML. Wtedy musimy stworzyć master animacji.

Czemu master jest ważny?

Jeżeli nie uwzględnilibyśmy w przebiegu prac stworzenia mastera, mogłoby dojść do sytuacji, kiedy po wysłaniu gotowych materiałów klient wróciłby z poprawkami. Wtedy zamiast poprawiać jeden projekt bądź linię, musielibyśmy korygować wszystko, co dotychczas przygotowaliśmy. Skutek? Stracilibyśmy masę czasu, a projekt stałby się o wiele mniej rentowny. Tym samym zagrożony byłby czas realizacji, który jest rzeczą świętą. 😉

Master jest także wskazówką dla wykonawców – standaryzuje prace na dalszych etapach tworzenia kampanii

Pamiętajcie, że podczas prac nad zleceniem zawsze kierujemy się dobrem klienta i tym, żeby dostarczyć materiały produkcyjne sprawnie i w jak najlepszej jakości. Dlatego podczas wyceny, jeżeli jest taka potrzeba, planujemy w pierwszej kolejności przygotowanie kreacji / linii masterowej.

    Potrzebujesz rzetelnego partnera w świecie marketingu i reklamy?

    Wypełnij formularz i zobacz, co możemy dla Ciebie zrobić.