Punktem wyjścia do rozpoczęcia współpracy z agencją digitalową przy produkcji materiałów do kampanii jest brief. Im więcej informacji o Twojej marce, produktach czy dotychczas podejmowanych działaniach przekażesz agencji, tym lepiej dla przebiegu kampanii i jej efektów.
O czym warto opowiedzieć agencji? Jakie informacje sprawią, że praca nad materiałami będzie skuteczna, sprawna i satysfakcjonująca dla obu stron? Przed Tobą pierwsza część artykułu, dzięki któremu dowiesz się, jak dobrze zbriefować agencję.
Opis produktu / usługi
Na początek oczywistość: przed rozpoczęciem działań agencja musi wiedzieć, nad czym będzie pracować. Informacje o cechach i funkcjonalnościach produktu są niezbędne do przygotowania materiałów na potrzeby kampanii online.
Pamiętaj, że stworzone przez agencję projekty mają przekonać Twoich odbiorców do podjęcia konkretnego działania. W briefie uwzględnij zatem odpowiedzi na kilka istotnych pytań:
- Które cechy produktu / usługi mogą ich zachęcić do zakupu, a które są mniej istotne?
- Jakie korzyści dzięki nim może osiągnąć klient?
- W jaki sposób cechy i funkcje produktu lub usługi mogą pomóc potencjalnemu klientowi?
Unikalna cecha wyróżniająca (USP)
Opis produktu to jednak nie wszystko – w drugim kroku warto przyjrzeć się tym cechom, które wyróżniają go spośród innych dostępnych na rynku. Uwzględnienie USP w produkowanych przez agencję materiałach zwiększy szansę na sukces realizowanej przez Ciebie kampanii. Przykładami USP mogą być:
- Oryginalny, modny design produktu.
- Wielofunkcyjność produktu.
- Długi czas na realizację usługi po jej wykupieniu.
- Darmowy bonus dołączony do produktu czy usługi.
Grupa docelowa
Poznanie odbiorców marki (czy też odbiorców konkretnej usługi z Twojej oferty) to jeden z najważniejszych elementów briefu. I nie ma znaczenia, czy agencja pracuje nad ogólnopolską kampanią reklamową, czy nad małym projektem. To w końcu Twoi klienci będą korzystać z reklamowanych usług czy produktów.
Prowadzenie komunikacji w oparciu o własną intuicję czy estetykę jest błędem, który negatywnie wpływa na osiągane wyniki. Nawet solidnie wykonana praca może nie przynieść oczekiwanego efektu, jeśli nie będzie atrakcyjna dla grupy docelowej.
Jakie informacje na temat grupy docelowej warto zawrzeć w briefie?
- Dane demograficzne (np. wiek, płeć, miejsce zamieszkania).
- Typowe zachowania (np. przyzwyczajenia konsumenckie, zainteresowania).
- Wyzwania i oczekiwania (np. cele do osiągnięcia, problemy, z którymi się mierzy).
Jeśli prowadzisz badania grupy docelowej, koniecznie uwzględnij ich wyniki w tym punkcie briefu!
Prowadzone dotychczas działania
Prawie każda firma ma za sobą mniej lub bardziej udane kampanie reklamowe. Wyjątkiem są oczywiście nowe marki, które dopiero wchodzą na rynek i zaczynają tworzyć strategię marketingową. W kontekście pracy nad kampanią szczególnie istotne są informacje na temat:
- Kanałów komunikacji, z których korzysta marka (np. media społecznościowe, blog firmowy, płatna reklama).
- Strategii komunikacji (w jaki sposób marka zwraca się do swoich odbiorców).
- Rezultatów prowadzonych działań (wraz z przyczynami sukcesów i porażek).
Dobre i złe przykłady
Punkt dotyczący dotychczasowych działań podejmowanych przez Twoją markę warto uzupełnić o konkretne przykłady. W tym przypadku istotne są zarówno skuteczne kreacje, jak i te, które nie przyniosły oczekiwanych efektów. Takie zestawienie nakieruje działania agencji na dobre tory.
Dobre przykłady mogą być źródłem cennych inspiracji, z kolei złe wskażą agencji, czego należy unikać podczas pracy nad materiałami do kampanii.
Co dalej?
Agencja posiada już wszystkie niezbędne informacje na temat Twojej marki i produktu, który będziesz reklamować. To jednak nie wszystko! W drugiej części artykułu przyjrzymy się bliżej wytycznym dotyczącym samej kampanii – od ustalenia celów po termin ich realizacji.