Podobno obraz wyraża więcej niż 1000 słów, a w reklamie display jest tym, co jako pierwsze przykuwa naszą uwagę. W przyciągnięciu uwagi do naszej grafiki dodatkowo pomagają eyecatchery, czyli atrakcyjne wizualnie elementy, wyróżniające nasz przekaz spośród innych treści. Ich stosowanie jest szczególnie ważne, gdy coraz więcej użytkowników ulega ślepocie banerowej, związanej ze wzrostem popularności reklam internetowych. Efektem końcowym znajomości eyecatcherów i umiejętnego stosowania ich w praktyce będzie grafika, która przyciąga wzrok klienta.

Ślepota banerowa wiąże się m.in. z przebodźcowaniem. Zjawisko to, charakteryzuje się tym, że odbiorcy “uodparniają się” na internetowe reklamy. Jest to mechanizm obronny, mający uchronić nas przed wystawieniem na zbyt wiele komunikatów i zalewem nieistotnymi informacjami. Nie jesteśmy w stanie całkowicie tego wyeliminować, jednak możemy uniknąć – przynajmniej częściowo.

Jednym z najskuteczniejszych sposobów dotarcia do szerokiego grona odbiorców są reklamy display (więcej o tym pisze nasz strateg W TYM TEKŚCIE). Jeśli zależy nam na tym, by maksymalnie wykorzystać tę formę przekazu, warto poświęcić trochę czasu na to, co w pierwszej kolejności przykuwa uwagę odbiorców, czyli na obraz. Zadbajmy o to, by banery reklamowe były przejrzyste i zawierały elementy skupiające uwagę odbiorców.

Na co zwrócić uwagę projektując grafiki reklamowe lub zlecając produkcję materiałów promocyjnych agencji digital? 

Zobacz listę najważniejszych eyecatcherów wraz z ilustrującymi je przykładami i zadbaj o to, by w Twoich reklamach displayowych zawsze znajdował się choć jeden z nich!

1. Kolor

Badania przeprowadzone przez Colorcom pokazują, że potrzebujemy tylko 90 sekund, by ocenić produkt, a na naszą ocenę w dużej mierze wpływa… kolor! Dla ponad 92% badanych to właśnie kolor jest tym wizualnym elementem, który odgrywa kluczową rolę w podejmowaniu decyzji zakupowej. Nie warto zatem bagatelizować jego ogromnej roli. Także w reklamie display odpowiednio dobrane barwy są kluczowym czynnikiem, determinującym jej odbiór. Jeśli chcesz pokazać swój produkt jako stabilny i godny zaufania, postaw na niebieski. Żółty i pomarańczowy dodadzą energii i pomogą w podkreśleniu pozytywnych emocji, z kolei czerń będzie kojarzyć się z ponadczasowością i świetnie sprawdzi w przypadku produktów premium. Ze wszystkich dostępnych kolorów naszą uwagę najmocniej przykuwa czerwień. W kampanii banerowej dla Virgin Mobile przygotowanej przez zespół 1000ideas dominowała kojarząca się z energią czerwień.

2. Kontrast

Marc Chagall, czołowy przedstawiciel kubizmu, powiedział, że wszystkie kolory są przyjaciółmi swoich sąsiadów i kochankami swoich przeciwieństw. Jeśli zależy nam na przykuciu uwagi odbiorców, warto wziąć sobie te słowa do serca. Wśród kontrastowych barw na szczególną uwagę zasługuje połączenie czerni z bielą. To jedno z pierwszych połączeń, które pojawia się w naszych głowach, gdy myślimy o kontraście. Możliwości mamy jednak znacznie więcej! 

Żaden kolor nie przykuwa naszej uwagi tak jak czerwony. Na kolejnych miejscach plasują się pomarańczowy i żółty. Nie bez powodu znaki drogowe utrzymane są właśnie w tych barwach, a wiele przycisków call-to-action ma czerwony kolor. Kontrastowe zestawienie czerwieni i żółtego wykorzystują m.in. McDonald’s,DHL, czy krakowska Księgarnia Karakter. Przykładem kreacji opartej na zestawieniu 3 mocno kontrastujących ze sobą kolorów jest opracowana przez zespół 1000ideas kampania dla 7r

Nie wszystkie kontrastowe zestawienia muszą opierać się na jaskrawych barwach. Warto jednak pamiętać, że im silniejszy kontrast, tym łatwiej o uwagę odbiorcy. 

3. Linie i strzałki

Linie to wizualne kierunkowskazy grafiki, które pozwalają skierować wzrok odbiorcy tam, gdzie chcesz by się znalazł. Proste linie pozwalają nadać poczucie porządku i harmonii, ukośne  wprowadzają do obrazu nieco dynamiki. Zwracanie uwagi na wykorzystywanie linii w grafice, pomoże odbiorcy w obyciu wizualnej podróży i skupieniu jego uwagi na najważniejszych elementach. Co więcej, strzałek nie muszą tworzyć jedynie graficzne elementy! W zrealizowanej przez nas kampanii dla Onetu wizualny drogowskaz tworzy… palec Stinga.

 

4. Nachodzące na siebie kształty

Nie tylko odpowiednie ułożenie linii pomoże nam w utrzymaniu uwagi odbiorcy. Równie skuteczne będą nachodzące na siebie obiekty na grafice. Dlaczego? Gdy poszczególne elementy są od siebie oddalone, obraz wydaje się  bardziej płaski i przyciąga naszą uwagę w mniejszym stopniu niż kreacje zawierające nachodzące na siebie elementy. Gdy między poszczególnymi elementami zachodzi pewna relacja, obraz staje się bardziej przestrzenny. Zabieg ten wykorzystują m.in. Żabka i Lidl.

5. Ramki

Naturalne obramowania kadru to technika stosowana z powodzeniem w fotografii i filmach. Za naturalne ramy obrazu mogą służyć drzewa, wiadukt, ramy okien lub jak w przypadku “Człowieka z żelaza”, elementy konstrukcji Stoczni Gdańskiej. Stosowanie ramek kompozycyjnych nie jest jednak zarezerwowane jedynie dla fotografii, czy filmu. Z powodzeniem możemy wykorzystać je także w projektowaniu grafiki reklamowej! Ramki świetnie domykają kompozycję i uwypuklają najważniejsze elementy przekazu. W reklamie dispaly ramki okalające całe banery reklamowe stosuje chociażby Uber, z kolei w kampanii Sympatii pojawiły się ramki, wyróżniające poszczególne elementy animacji.

6. Animacja na nieruchomym obrazie

Ile razy wchodząc na stronę internetową, na której znajdował się GIF, Twój wzrok wędrował właśnie  jego kierunku? To całkiem naturalny odruch. gdy do nieruchomego obrazu wkrada się ruch, nasze spojrzenie momentalnie kieruje się w tę stronę. Podobnie działają cinemagraphy, czyli zdjęcia z niewielkimi, poruszającymi się elementami, które wprowadzają element zaskoczenia. W jaki sposób wykorzystać to w reklamie display? Stawiając na animacje html! Ruchome elementy przykują uwagę osób wchodzących na stronę internetową i momentalnie skierują ją na nasz produkt. Animowane elementy na pozornie nieruchomym obrazie można zobaczyć chociażby w przygotowanej przez 1000ideas kreacji dla PUMY.

7. Mniej elementów

“Mniej znaczy więcej” to dewiza, która niezwykle często sprawdza się w przypadku kampanii reklamowych. Tu ważna jest przede wszystkim odpowiednio dopracowana typografia i wyważone proporcje. Pojedynczy element skupia naszą uwagę znacznie mocniej niż kilka identycznych elementów ułożonych obok siebie. Na minimalizm postawiliśmy w grafice reklamowej przygotowanej dla marki VOXBOX.

 

Czy jeśli nasza reklama będzie zawierać wszystkie wymienione elementy, to jej skuteczność wzrośnie? Niekoniecznie! Nadmiar eyechatcherów zamiast przyciągać, będzie rozpraszać uwagę odbiorcy. Warto jednak zadbać o to, by każda reklama, którą wypuszczamy miała przynajmniej 2-3 elementy, przykuwające uwagę odbiorców.

 

Jeśli potrzebujesz wsparcia w przygotowaniu skutecznej kampanii display, zleć to profesjonalistom!

    Potrzebujesz pomocy
    w przygotowaniu kampanii?

    Skontaktuj się z nami i zobacz, co możemy
    zrobić dla Twojej firmy.